Kesselfall Klettersteig Kleinarl

Ferrata Kesselfall Klettersteig (B/C) je jedna ze čtyř zajištěných cest u rakouské obce Kleinarl a vede ve skalní rokli korytem potoka Kesselbach a samozřejmě tu nechybí ani vodopád. Jinak všechny čtyři ferraty tady v Kleinarlu jsou relativně krátké a rychle dostupné od parkoviště. O nejtěžší ferratě Peilsteinpalfen (D) si přečtete v samostatném článku. Taktéž pár fotek z Familien Klettersteig (A/B) najdete v samostatném příspěvku. Zato nejlehčí Einsteigersteig je v podstatě choďák lesní cestičkou do kopce, ano, s možností cvakat karabiny na jistící ocelové lano, ale cestička je tak jednoduchá, že tu o ní psát vůbec nebudu. Používá se jako sestupová cesta z ostatních tří ferrat.

V tomto článku popíšu ferratu Kesselfall Klettersteig. Průběh jednotlivých cest na skále je věrně zakreslen v topo obrázku. Levá a pravá část kopce (skály) jsou od sebe vzdálené asi 15 minut chůze.

Parkoviště doporučené průvodcem se nachází na začátku obce Kleinarl, hned u dopravní značky s názvem obce. Je to zřejmě proto, aby lezci svými auty neobtěžovali místní obyvatele. Parkoviště je zdarma, dobře označené, s infotabulí a dokonce toaletou. Z parkingu vyrážíme k ferratám podle turistických směrovek.

Cestou potkáváme tohle hezké odpočinkové místo s naučnými infopanely.

Pěšina obchází louku sloužící jako pastvina, za kterou vidíme obec Kleinarl. Vpravo již vykukuje část skály, na které jsou ferraty.

Výchozí bod pro ferraty Kesselfall Klettersteig, Familien Klettersteig a Einsteigersteig (všechny 3 jsou na pravé části skály v topo obrázku) se nachází u ochranné přehrady. Ta slouží k zachycení přívalů vody na toku Kesselbach po deštích a hlavně po zimě. Dnes je ale prázdná a suchá. Nad přehradou je vidět ocelové lano lanovky flying-fox a vpravo dole i cílová dojezdová brzdná síť. K flying-fox se ještě vrátím níže.

Od parkoviště jsme šli necelých 10 minut a nacházíme začátek ocelového jistícího lana. Začínáme cvakat karabiny ferratového setu. Výlez prvních dvou metrů po skále věští dobré lezení.

Následuje ochlazení nálady, protože hned potom pokračuje choďák lesním terénem. Trasa je zatím společná pro všechny tři zmíněné ferraty.

Až tady na této křižovatce (po asi 5 minutách chůze) se tři ferraty rozdělují každá svou cestou. Doleva traverzem pokračuje Familien Klettersteig A/B (viz samostatný článek) a nahoru do kopce pokračuje Einsteigersteig stejným choďákem jako doposud. U chůze je možnost cvakat karabiny, ale to snad jen pro úplné začátečníky si to poprvé vyzkoušet, protože žádné lezení ani žádné skály se tu nekonají. Touto cestou se budeme z kopce vracet zpátky dolů.

My jdeme doprava směrem na Kesselfall Klettersteig.

Cesta pokračuje dolů a budeme slézat k potoku do rokle.

Cvakáme karabiny na ocelové lano a držíme se ho, protože některá místa jsou dost kluzká.

Skála je dobře strukturovaná, ale bohužel z výrazné části mokrá.

Čeká nás přechod na druhou stranu rokle a to po lanovém mostě tvořeném dvěma lany: spodní lano je pro nohy, horní pro ruce a jištění.

Na protější straně jsou fošny pro nohy. Aspoň nějaká „jistota“ 🙂

Při ohlédnutí je krásně vidět lanový most přes rokli, dole tekoucí voda a v pozadí prázdná ochranná přehrada. Dál pokračují relativně velké kramle ve tvaru písmene U.

Kde nejsou kramle, šlape se na skálu. Ta je docela omletá, hladká a trošku klouže.

Tady se pro změnu šlape na natažené ocelové lano.

Opět budou kramle pro nohy. Pod námi hlasitě teče voda.

Stěna vpravo vypadá jako z betonu, ale je to přírodní skála, jen hezky hladká.

A ta hezky hladká skála je navíc mokrá. Naštěstí pro většinu kroků jsou tu kramle, na kterých se dá dobře stát.

Při ohlédnutí zpět je vidět, že tady je mokrá dobrá polovina plochy stěny.

Pro všímavé doplním, že na další fotce to lano vedoucí zleva doprava je opět součástí flying-fox.

Ferrata pokračuje vpravo kousek vzhůru, pak bude pár kroků traverz a následovat bude lanový most pro přesun opět na protější stranu rokle. Výlez ven z rokle je vidět na skále vlevo. Nejspodnější ocelové lano vlevo je součástí flying-fox.

V tomhle úseku je stěna opět mokrá. Kde chybí kramle a musí se šlápnout na skálu, tak to ošklivě klouže.

Lanový most ze dvou lan pro přesun na protější stranu rokle.

Na lanovém mostě je člověk tak nějak tváří v tvář hučícímu vodopádu 🙂

Nad vodopádem je dřevěný most pro pěší, kam se doufám za chvíli dostaneme.

Ještě ohlédnutí na lanový most z druhé strany rokle.

A tady pokračuje výlez z rokle po kramlích.

Pohled shora z dřevěného mostu dolů do rokle.

A tady na dřevěném mostě ferrata Kesselfall Klettersteig končí. Přelezení ferraty nám trvalo asi 20 minut.

Na zábradlí mostu je cedulka označující konec ferraty Kesselfall Klettersteig. Obvykle taková koncová cedulka říká, že se ferrata v protisměru (tedy směrem dolů) lézt nemá. Tady je situace jiná, protože stejnou roklí je možné sjet dolů s využitím pěti lanovek flying-fox. Lanovky na sebe logicky navazují, jen mezi některými je potřeba udělat pár kroků po ferratě.

Na použití těchto flying-fox je nutné potřebné vybavení, tedy kladka s brzdou. Vybavení se dá půjčit v lanovém centru (Hochseilgarten), které najdete nahoře na kopci nad ferratami – odsud z tohoto místa je to necelých 10 minut chůze. Cena za standardní půjčení je 35 EUR. Dnes lanové centrum není vůbec v provozu (zřejmě už není sezóna), takže máme smůlu. V recenzích jiných lezců jsem četl, že s řešením za použití svých vlastních komponent mívali spíš problémy – hodně zmiňují problematiku nastavení správné délky odsedky, komplikace při zavěšení kladky na lano a riziko pádu materiálu do rokle. Jít na flying-fox samostatně „bez obsluhy“ bych se osobně asi bál, protože bych přemýšlel, jestli je všechno v pořádku. Dneska jsme tu nepotkali živáčka, tak celý areál působí vlastně trochu opuštěně.

Protože tedy lanovkami flying-fox dolů nepojedeme, sejdeme dolů pěšky. Opět míjíme další naučné infotabule a pítko ze studánky.

Tady scházíme dolů po „ferratě“ Einsteigersteig (A/B). Vidíte, že to skutečně žádné lezení není.

Dolů pod kopec k ochranné přehradě jsme došli asi po 10 minutách. Nyní se přesuneme pod kopcem víc na jih (pod levou část kopce v topo obrázku), abychom mohli pokračovat na ferratě Peilsteinpalfen Klettersteig (D). Cestička vede podél ohrady pastviny a chůze trvá necelých 15 minut.

Abych to shrnul, tak ferrata Kesselfall Klettersteig je krátká dvacetiminutová ferrata s obtížností B/C. Pro začátečníky může být složitější přelezení dvou lanových mostů, které jsou konstruované jen ze dvou lan. Naštěstí jsou mosty hodně krátké a lana hodně napnutá. Druhou nevýhodou ferraty je docela rozsáhle mokrá skála, takže při šlápnutí na mokré nebo blátivé místo hrozí uklouznutí. Výhodou ferraty a místním zpestřením by měl být sjezd dolů přes pět navazujících flying-fox lanovek – k tomu se nemůžu vyjádřit, neboť jsme je neabsolvovali. Pro někoho může být cena zapůjčení kladky s brzdou (a také vyhrazená provozní doba půjčovny) omezující. Vlastní ferratou se vyleze 140 výškových metrů. Doporučuji tuto ferratu zkombinovat s dalšími místními ferratami a nebo také s návštěvou lanového parku (Hochseilgarten) na kopci (zjistěte si provozní dobu).

Nyní můžete ve čtení pokračovat článkem o ferratě Peilsteinpalfen Klettersteig (D) nebo Familien Klettersteig (A/B).

Praktické informace

Obtížnost: B/C

Časová náročnost: ferrata 20 minut, cesta z parkoviště 10 minut, návrat na parkoviště 15-20 minut

Souřadnice ferraty: 47.28358735001607, 13.309290598055885

Parkování: 47.28556541466581, 13.313372944858102

Další informace: popis a topo na bergsteigen.com