Schweifinen Klettersteig Zermatt – route A a B
V tomto článku se můžete podívat na detailní fotky z ferraty přímo nad centrem Zermattu ve Švýcarsku. Ferrata se geograficky podle svého umístění jmenuje Schweifinen, ale můžete se také setkat s názvem Klettersteig Mammut Zermatt. Trasa vede po skále, kterou můžou pozorovat lidé z centra Zermattu, přinejmenším v jeho severní části. Je ale potřeba dalekohled, protože ferrata vede relativně vysoko nad městem, výlezá se celkově až asi 400 výškových metrů. Ferrata se skládá ze tří částí, které v souladu s průvodcem budeme označovat výrazem Route. Tyto tři Route na sebe navazují, tedy pro lezení Béčka je potřeba nejdříve vylézt Áčko a stejně jak k Céčku se dá dostat pouze postupným vylezením Áčka a Béčka.
První dvě Route A a Route B jsou popsané níže. Popis Route C najdete v jiném samostatném článku.
Route A je lehká a krátká varianta vhodná pro začátečníky. Route B už docela přísná ferrata pro zkušenější lezce.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_115735-1024x768.jpg)
Sérii fotek začneme v centru Zermattu u vlakového terminálu, protože vlakem se sem dostane převážná většina návštěvníků. Do Zermattu se totiž nedá dojet automobilem – klasická auta jsou tu zakázaná. Nejbližší parkoviště je v obci Täsch, kde se dá zaparkovat mj. přímo na nádraží v obrovském parkovacím domě s kapacitou v řádu tisíc parkovacích míst. Z Täsche jezdí do Zermattu pravidelný shuttle vlak, jedna cesta trvá asi 12 minut.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_112306-1024x768.jpg)
Od nádraží jdeme první uličkou doprava a po 100 metrech potkáváme turistický rozcestník, který již ukazuje směr na Klettersteig Schweifinen. Od rozcestníku pokračujeme po louce do prudkého kopce. Záhy jdeme ve stínu stromů, což je v dnešním slunečném teplém dni příjemné. Nicméně cesta nepřetržitě strmě stoupá do kopce a vede nekonečnými serpentinami doleva doprava.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_113035.jpg)
Když vyjdeme ze stínu stromů, naskýtá se nám nádherný výhled na údolí celého Zermattu. Tenhle pohled si budeme užívat po celou dobu na ferratě, jen postupně z vyšší výšky.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_120627.jpg)
Po 45 minutách drsného stoupání do prudkého kopce přicházíme ke skále. Informační cedule ohlašuje začátek ferraty.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_120741.jpg)
Hned vedle začíná ocelové jistící lano ferraty Route A. Nespěcháme, protože před námi je na ferratě početný vláček lidí, který postupuje velmi pomalým tempem. Vpředu jsou totiž dvě malé děti.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_120718.jpg)
Vyrážíme cvakat, ale v podstatě pořád čekáme za vláčkem lidí.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_121247.jpg)
Obtížnost lezení je tu maximálně A nebo A/B.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_121920.jpg)
Dole ve městě ta hodně dlouhá budova hned po svahem je nádraží, odkud jsme vyráželi.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122214-1024x768.jpg)
Konečně širší úsek choďák, takže můžeme předběhnout celý vláček lidí.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122410.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122538.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122631.jpg)
A tady přichází jediné lezecky výraznější místo s obtížností B, ale nic těžkého. Nohama se dá jít dobře po skále. Jen je tahle zatáčka lehce vzdušnější, je vidět hluboko dolů.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122655.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122744.jpg)
Hned za tímto úsekem vylézáme na louku, kde se dá pauzírovat s nádherným rozhledem.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122842-1024x768.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122839-1024x768.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122848-1024x768.jpg)
Hodinky ukazují, že od začátku ferraty uplynulo 20 minut, ale samotná cesta byla kratší, hodně času jsme pročekali.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_122945.jpg)
Cedulka nás posílá doprava, nikam jinam se odsud ani moc jít nedá.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_123126.jpg)
Procházíme pod skalní stěnou širokou cestičkou. Jistící ferratové lano tu je, ale jak vidíte, cesta je hodně široká a cvakání je spíš přehnané. Lehce klesáme.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_124519.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_124557.jpg)
Konečně docházíme k rozvětvení cest. Kdybychom pokračovali rovně dále pod skalní stěnou směrem dolů, dokončíme tím okruh Route A (s obtížností A a maximálně A/B) a dojdeme zpátky do centra Zermattu. Cedulka avizuje, že do Zermattu to bude trvat 50 minut – nešli jsme, takže nemůžu potvrdit. Celkem by tak samostatný okruh Route A od nádraží zpět k nádraží měl trvat asi dvě hodiny, protože sčítám 45 min. (přístup k ferratě) + 25 min. (Route A do aktuálního místa) + 50 min. (sestup pokračováním Route A) = 120 minut.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_124703.jpg)
My však půjdeme nahoru na skálu, čímž začneme lézt okruh Route B.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_124720.jpg)
Nad sebou vidíme nekompromisní kolmou skalní stěnu. Možná je i maličko převislá.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_124705.jpg)
Na začátku jsou tu kramle tvaru U a o kousek výše pak žebřík z ocelových lan a hliníkových šprušlí.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_124802.jpg)
Podle topo obrázku je obtížnost tohoto výlezu C/D a má to být nejtěžší úsek okruhu Route B a vlastně nejtěžší místo celé ferraty Schweifinen Klettersteig. Obtížnost C/D tady souhlasí. Když budete číst dále, zmíním tam ale i další místo, které je také docela přísné, nicméně v topo obrázku se tváří jako lehčí.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125022.jpg)
Po výlezu kolmou stěnou se pokračuje traverzem doprava, nejdříve po kramlích.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125020.jpg)
Traverz pokračuje po kládách.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125413.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125505-1024x768.jpg)
Dřevěné klády pro nohy střídají opět kramle.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125510.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125544.jpg)
A teď tu nejsou ani klády ani kramle. Jen skála. Pozitivní je, že je položená. Negativní je, že je dost oklouzaná. Člověk se snaží věřit, že zatížená noha neuklouzne.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125647-1024x768.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125651-1024x768.jpg)
Naštěstí se před námi objevuje dalších pár kramlí. Ruce jsou neustále namáhané, na nohy se nedá vždycky spolehnout.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125735.jpg)
Aspoň chvílemi se objevují dobré stupy nebo hrany na skále, kde nohy drží.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125844.jpg)
Tady je hrana na skále vhodná pro nohy vidět docela hezky. A sem tam nějaká kramle.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125846.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_125847.jpg)
Ale přesto se musí noha občas postavit na oklouzanou skálu.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130022.jpg)
Tady vpravo dole pod lanem to bylo asi nejvíc přísné. Ještě se u toho leze směrem dolů, tak lezec nevidí úplně dobře, co ho pod ním čeká. Celý ten úsek, který jsem teď komentoval jako těžší, je v topo obrázku popsán obtížností maximálně B. Za sebe bych řekl, že je to B/C a místy kroky C nebo možná i C/D. Ty nohy tady můžou klouzat docela ošklivě a člověk se musí chtě nechtě hodně držet rukama. Oproti tomu výlez kolmou stěnu vzhůru (na začátku Route B) označený C/D určitě nebyl náročnější.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130125-1024x768.jpg)
Blíží se další kláda pro nohy, konečně nějaká jistota 🙂
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130130.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130313.jpg)
A už vidíme před sebou krátký žebřík směrem dolů. Při pohledu do topo obrázku je zřejmé, že jsme zhruba v polovině Route B.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130316.jpg)
Klasický hliníkový žebřík s jištěním na boku je podle obrázku obtížnost B.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130538.jpg)
Pokračujeme traverzem a už nás nepřekvapuje, že občas je pro nohy nějaká ta kramle, ale často se šlape jen na skálu.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130539.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130819.jpg)
Topo obrázek říká o této pasáži obtížnost B/C.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_130823.jpg)
Vidíte, že umělé stupy pro nohy tu téměř nejsou.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131150.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131233.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131237.jpg)
Za hranou je schovaný další hliníkový žebřík, tentokrát se poleze směrem vzhůru.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131243.jpg)
Ohlédnutí zpět ukazuje, jak se stojí jen na skále.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131324-1024x768.jpg)
Podle topo obrázku nás čeká výlez kolmo nahoru.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131328.jpg)
Poslední část je značená obtížností B/C a takhle zespodu to vypadá těžší.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131441.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131616.jpg)
V kolmém výstupu je hodně přírodních stupů a později opět nějaké kramle, takže se leze docela v pohodě.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131739.jpg)
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131821.jpg)
Dostáváme se na konec ferraty Route B. Cedulka ukazuje rozvětvení na dvě cesty: vlevo se dá ukončit Route B a vrátit zpět do Zermattu. Šipka doprava ukazuje směr k nástupu na Route C. My jsme pokračovali touto variantou ferraty a o Route C se dočtete v samostatném článku.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_131816.jpg)
Sem na konec Route B jsme dolezli asi po 70 minutách lezení od začátku celé ferraty, tedy od začátku Route A. Z výchozího bodu od nádraží až sem to bylo cca 2 hodiny.
Varianta ukončit teď Route B znamená: pokračovat doleva pěšky cestičkou, kterou se dojde k odpočinkovému místu na Route A – tam jsme již byli asi před necelou hodinou. Z toho odpočinkového místa se dá sejít dolů do Zermattu. Tady nám cedulka říká, že návrat do Zermattu odsud trvá 1 hodinu a 15 minut – nemůžu potvrdit, tuhle variantu jsme nešli. Celkem by tedy okruh Route A+B měl trvat přibližně přes 3 hodiny, protože sčítám: 70 minut lezení na ferratě Route A+B + 45 minut nástupní cesta od nádraží + 75 minut návratová cesta k nádraží.
![](https://lezenimebavi.cz/wp-content/uploads/2023/11/IMG_20230901_132052-1024x768.jpg)
Zkusím stručně shrnout. Ferrata Schweifinen Klettersteig se skládá ze tří Route A, B a C různých obtížností. Route A, B, C lze lézt postupně, tedy buď jen A nebo A+B nebo A+B+C. Absolvovat jen samostatné B nebo C nejde.
Okruh Route A je hodně lehká varianta ferraty, maximální obtížnost B (pouze jedno místo, jinak lehčí), je vhodná pro začátečníky i děti. Samotná ferrata trvá určitě pod hodinu a celý okruh od nádraží zpět k nádraží by se měl dát stihnout za dvě hodiny.
Okruh Route A+B už je poměrně přísná ferrata s maximální obtížností C/D. Podle mého názoru je tam kromě vertikálního výstupu žebříkem C/D ještě další místo podobně těžké. Většina lezení je pak B/C nebo B. Route B určitě vyžaduje již nějaké zkušenosti, ferrata dokáže trošku zatahat za ruce a určitě vyžaduje odvahu co se týče vzdušnosti. Na oplátku je z ferraty nádherný výhled na údolí Zermattu. Celková délka okruhu Route A+B od nádraží k nádraží je něco přes 3 hodiny.
Detaily k Route C najdete v samostatném článku.
Obtížnost: Route A obtížnost A/B, Route B obtížnost C/D
Časová náročnost: ferrata Route A a B dohromady 70 minut, cesta od nádraží 45 minut, návrat k nádraží asi 75 minut, celkem přes 3 hodiny. Varianta kompletního treku Route A+B+C celkem od nádraží zpět k nádraží v Zermattu minimálně 5 hodin.
Souřadnice ferraty: 46.023780765704, 7.7418035194078
Parkování: 46.067860633721, 7.7753237225442 parking ve městě Täsch