Hněvín ferrata Most 2024
Díky jistým okolnostem je tu druhý článek o ferratě na hrad Hněvín v Mostě. První článek jsem sepsal v září 2022. Zastavil jsem se tu tenkrát krátce při cestě přes Most, abych se na Hněvíně podíval a nafotil, co za ferratu tu vzniklo. Informace o ferratě byly totiž dost kusé a neexistovala ani žádná oficiální stránka. Vycházel jsem tenkrát z jednoho novinového článku z jara 2022, který informoval o otevření ferraty a o zpřístupnění jeskyně.
Takže pojďme na ferratu na Hněvíně znovu, abychom se podívali, jak vypadá dnes, tedy poslední březnový den roku 2024. Ferrata je situována na skále, která se nachází napravo od oplocené vodárny. V roce 2022 vedla ocelová jistící lana i tady na skále v oblasti za těmi vzrostlými stromy. Dnes tam žádné lano není.
Ocelové lano ferraty vede pouze v pravé části skály.
Začátek jistícího lana je v logické linii za informační cedulí. O parametrech ferraty se na ceduli nic nepíše.
Ferratová cesta je jedna. Po dvou lanových polích (odhadem 6 metrů od startu) se cesta rozvětvuje na dvě varianty, které vedou paralelně, aby se asi po 4 lanových polích (odhadem 12 metrů) opět spojily do jedné cesty, která pokračuje až na vrchol. Na fotce je před keříkem rozvětvení na dvě varianty.
Levá varianta mi přijde o trošku těžší než pravá, skála vlevo je víc hladší.
Odhadem po 18 metrech od začátku ferraty se obě varianty spojují. Od pohledu tipuji, že spojovací místo je zhruba v polovině délky ferraty.
Ohlédnutí na lehčí (levou) variantu.
A ještě fotka z pravé varianty, která je trošku lehčí – skála je tu víc členitější.
Další ohlédnutí směrem dolů po dalším lanovém poli od místa spojení oněch dvou variant.
A pohled nahoru ukazuje, že zbytek ferraty je už choďák, kde ocelové lano valná většina lezců nejspíš nevyužije.
Ještě jedno ohlédnutí s výhledem na autodrom Most a rekreační oblast s jezerem. Zbývající část ferraty tvoří nejdřív pěšinka a později přibližně 70 schodů. To jsem znovu nefotil, detaily najdete v prvním článku z roku 2022.
Abych shrnul dnešní stav ferraty: sestává se z přibližně 36 metrů lezení podél jistícího ocelového lana a potom z cca 70 schodů. Obtížnost bych označil celkově A/B, v detailu bych řekl levá varianta B, pravá varianta A/B. Nejtěžší může být pro někoho ustát hladkou skálu, zvláště pro začátečníky. Dá se ale držet ocelového lana a v podstatě není kam spadnout, maximálně uklouzne noha a člověk se praští třeba do kolene. Hned první kroky při počátečním nástupu na skálu ověří, jestli to lezec dá. Pokud doleze prvních pár metrů k rozvětvení na varianty, tak to vyleze už potom celé.
Tak a teď vysvětlení, co se změnilo od roku 2022. Na podzim 2023 jsem obdržel telefonát z magistrátu města Most, ve kterém mě žádali o stažení části fotek z webu, protože dokumentují něco, co nebylo povoleno. Zaznělo, že to „špatné“ bylo nebo bude odstraněno. A jak dnes zjišťuji, tak k určitému odřezání skutečně došlo. Ve starším článku se můžete dočíst, že variant lezení bylo asi 6 nebo 5 už od nástupu ze země. Také jsem si tenkrát postesknul, že některé úseky jsou docela přísné po hladké skále a že k lezení je vhodné dokázat lézt na „tření“. V některých cestách byly kramle pro nohy, byla tu cedulka s názvem ferratové cesty „Kouzlo pohybu C“, byla tu vrcholová knížka, do které se dalo zapsat. Nic z toho už tu dnes není. Žádná tabulka s názvem ani obtížností, žádná knížka.
Jen zbytky uřezaných tyčí ve skále dokazují, že tu bývalo něco víc.
Tenkrát tu bylo ocelové lano zavěšené na smyci kolem kmene toho jehličnatého stromku. No, myslel jsem si, že je to dost odvážné a ne zrovna šetrné.
Evidentně se opravovaly nebo měnily i některé kotvy.
Ve starším článku chyběla fotka oplocené vodárny, která může sloužit jako orientační bod v terénu i v mapě.
Ferrata se nachází vpravo od oploceného pozemku.
Tenhle článek mi přijde takový smutný. Neodvažuji se soudit, kde nastala chyba nebo kdo udělal něco špatně, nemám k tomu dost informací. Po zmíněném telefonátu jsem ještě dostal e-mail, ve kterém se píše mimo jiné o soudním sporu. Přijde mi to celé nešťastné a strašná škoda energie. Působí to tak, že město buď chtělo nebo aspoň nebránilo (a povolilo) zřízení ferraty. Stavbu realizoval zřejmě Karel Bělina, který je autorem řady dalších ferrat v ústeckém kraji ale i jinde. A znalci ví, že podobná situace už tu kdysi byla. Zřejmě nastala neshoda ohledně výsledku. A pak přišlo odřezání části instalovaného železa. Paradoxní na tom je, že v mailu z úřadu se píše, že město má v plánu ferratu rozšiřovat v nadcházejícím roce.
Na závěr povídání o každé ferratě píšu krátké shrnutí, co je na ní pozitivní a co naopak negativní. Takže v současné verzi ferraty Hněvín je jednoznačně pozitivní, že ferrata je vhodná i pro děti a začátečníky, protože se dá lézt jen lehčí obtížnost, není tu nic těžkého ani nebezpečného. Ty těžší varianty (úroveň C) už tu prostě nejsou. A do negativ bych vyjmenoval věci, které tu byly a už nejsou: byla tu cedulka s názvem cesty a obtížností, byla tu cedulka s informací, jaké vybavení má mít lezec, byla tu vrcholová knížka pro zapsání. A bylo toho více k samotnému lezení. Bohužel ani oficiální informace o ferratě nejsou moc sdílné: město na svém webu informuje především o bezpečnostních pravidlech lezení na ferratě. A v tom mají pravdu, že za sněhu a mokra tuhle ferratu nelezte.
Ještě perlička: během dnešního focení přišla skupinka 4 mladistvých a bez jakéhokoliv vybavení hup na skálu a lezli ferratu tak, jak přišli. Poslední holčina měla problém ustát klouzající skálu, no nakonec to nějak dala, ale komentovala to slovy „ty vole, kdyby nás teď viděla máma, co teď děláme, ta by nám dala“. 🙂
Budu se těšit, že budou vznikat další nové ferraty, a to už bez těch sporů a nesmyslného odřezávání již postavených věcí. Je to fakt škoda energie.
Obtížnost: A/B
Časová náročnost: ferrata 5-10 minut, cesta z parkoviště do 10 minut, návrat 5-10 minut
Souřadnice ferraty: 50.52040725089082, 13.630925112244569
Parkování: 50.52016026783376, 13.63344704252273 nebo 50.51943063571715, 13.630158674735204
Další informace: k ferratě není stránka s oficiálními informacemi